Focus op schoolomgeving
Miquel Pots: “In de Van Britsomstraat zijn er wel wat scholen. De straat had een klassiek profiel: een rijbaan met een parkeerstrook en aan weerszijden een voetpad. De verbetering van de verkeersveiligheid in deze straten kreeg de hoogste prioriteit bij de herinrichting.”
“In deze schoolomgeving krijgen fietsers en voetgangers alle ruimte en is er veel plaats voor groen. De auto is te gast en moet zich aanpassen aan de zachte weggebruiker,” licht Tim Verfaillie toe. “Het stadscentrum is een zone 30 en sommige straten zijn voetgangersgebied of woonerf,” vult Jurgen Goeminne aan.
“De Van Britsomstraat is een schoolstraat die bij het begin en einde van de schooltijd wordt afgesloten. Door de hoge concentratie van scholen verplaatsen zich dagelijks duizenden kinderen en jongeren door deze straten. Het stadsbestuur maakte daarom een radicale keuze om de veiligheid van de zachte weggebruiker voorop te stellen. Omdat de normen voor een woonerfinrichting stringent zijn, werken we vaak liever met een autoluwe zone 30 of voetgangersgebied.”
Meer groen op straat
Miquel Pots: “Naast verhardingen doet het Masterplan Publieke Ruimte ook uitspraken over het gewenste straatmeubilair. Dat komt hier tot uiting in de keuze van zitbanken en zitranden rond de verhoogde plantvakken. Verlichting en armaturen zijn per straattype aangepast in functie van de beleving.”
Wie in de heringerichte straten rondwandelt, merkt meteen de grote diversiteit aan geveltuinen. Langs blinde muren zijn leiconstructies aangebracht voor klimplanten. Miquel Pots: “De stad liet samen met de straatinrichting kleine geveltuinen aanleggen bij mensen die dat wensten. Daarnaast kwamen er ook grote geveltuinen bij scholen en stadsgebouwen. De parkeerplaatsen van de kunstacademie worden een klein parkje waarvoor we subsidies kregen via Operatie Perforatie.”
“Net als bij de opmaak van het mobiliteitsplan en de verkeerscirculatieplannen, hebben we ook op niveau van de straatinrichting sterk ingezet op participatie,” vertelt Jurgen Goeminne. “Binnen vastgelegde principes zoals meer groen en fietsenstallingen, konden bewoners mee nadenken over de concrete inrichting. Dat kwam het ontwerp zeker ten goede. Zo waren bewoners vragende partij voor nog meer groen in de straat in ruil voor bewonersparkeren in een off street parking.”
Miquel Pots: “De kwaliteitsinjectie die we met fase 1 en 2 hebben kunnen doorvoeren, helpt om mensen te overtuigen om in fase 3 en 4 dezelfde inrichtingsprincipes te gaan toepassen. Zij zien in de praktijk dat de nieuwe situatie beter is.”