ComingWorldRememberMe met VZW Kunst
Op 29 maart 2018 werd de tijdelijke ‘land-art-installatie’ ComingWorldRememberMe in het niemandsland in provinciaal domein De Palingbeek te Ieper (Zillebeke) plechtig geopend. Een moment dat in ons geheugen staat gegrift.
Het initiatief voor dit project ging uit van de Provincie West-Vlaanderen in het kader van de 100-jarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog. De realisatie van dit project was in handen van VZW Kunst aan de hand van het ontwerp van kunstenaar Koen Vanmechelen. De participatieve aanpak die door intendant Jan Moeyaert naar voor werd geschoven voor de realisatie van dit groot evenement, was een proefstuk voor België.
Wienerberger werd een enthousiaste partner
In 2013 stapte Wienerberger mee in het kunstproject. Het doel was om 600.000 keramische beeldjes te maken. De beeldjes stonden symbool voor het aantal slachtoffers op Belgische bodem gedurende die Eerste Wereldoorlog.
Elk keramisch kunstwerkje werd gemaakt door individuen, in binnen en buitenland, in zowel vaste (Ieper & Nieuwpoort) als mobiele workshops (scholen, verenigingen, besturen,…). Mits een kleine bijdrage kon u als meter of peter deelnemen aan dit grootse initiatief.
De helft van deze bijdrage werd gebruikt voor de logistieke kosten, met de andere helft steunden vzw Kunst en het provinciebestuur twee goede doelen.
Wienerberger trad in dit project op als partner, die naast kennis en kunde ook instond voor het aanleveren van de grondstof, het einddrogen en bakken, het stockeren en het uiteindelijk vervoeren naar het domein de Palingbeek.
Keramische kunst laten maken door het publiek
In de aanloop naar de publieke fase van het project onderzochten we vooral de maakbaarheid van de bolvormige beeldjes. Het was de bedoeling dat een niet-geoefende bezoeker van een workshop in één poging een beeldje kon maken dat hem of haar bij het ontmallen een “wauw”-ervaring moest geven. Dit alles zonder dat hij of zij, groot of klein en jong of oud, bovennatuurlijke toeren moest uithalen noch enig risico op verwonding mocht oplopen.
Het hol maken van het beeldje diende om de keramische sculpturen te kunnen laten meelopen met onze standaard processen van drogen en bakken. De textuur en kleurvariatie verkregen we dankzij bezanding en kleurpigmenten. Om ook de kleinere kinderen te engageren, werd gekeken om een mini-model te ontwerpen met behoud van dezelfde technieken om ze te maken.